Ez nem áprilisi tréfa!

Minden bizonnyal harcsáéknál is párosan szép az élet. Ha pedig egy horgász szerelékén rajtaveszt az egyik, a másik hajlamos követni a „jó példát”. Más magyarázatot nem tudnék rá találni, hacsak nem azt, hogy egy jó horgász kifigyeli mozgásukat, majd jó érzékkel és megfelelő felszereléssel zsákmányul ejti a halakat.

Egész héten rendkívül szeles időjárás volt, jókora hullámokat vetett a Pontyos-tó vize, felkavarva az aljzatot, megmozgatva a halakat. Köztudomású, hogy a zavarosabb víz kedvez a harcsáknak, ráadásul a népi mondás szerint is ilyenkor érdemes először próbálkozni a bajszos ragadozók elejtésével. Golyán Laci már hétközben említette nekem, hogy a hétvégét a víz mellett óhajtja tölteni. Szombat délután aztán összefutottunk a tóparton, mindjárt invitált is, hogy sétáljunk át az Öreg-tóra - ott talán csendesebb a víz, nincsenek akkor hullámok -, és fogjunk csalihalat az éjszakai harcsázáshoz. Egy-egy spiccbot, maréknyi etetőanyag és egy csalihalas vödör, ennyi volt a menetfelszerelés. Mintegy negyed óra alatt megvolt a 6-8 darab kishal. Már akinek kicsi. Mondtam is Lacinak, hogy azt a három szép nagy keszeget - egy kb. 30-40 dekás vörösszárnyút, egy hasonló nagyságú dévért, meg egy termetesebb bodorkát - inkább tepsiben szeretném látni, mint a szezon első ropogósra sült halait. Laci csak ingatta a fejét, mondván, azok lesznek az első számú csalihalak. Ezek? Egy kisebb harcsára simán ráijesztenének, gondoltam, ráadásul be sem lehet dobni ekkora halakat néhány méternél messzebbre. Laci csak mosolygott.

Aztán visszatérve a Pontyos-tóhoz meg is mutatta saját készítésű spéci szerelékét, amivel nem is kell bedobni a csalihalat. Összeállította a stupeket, kezembe nyomta a behúzó botot, ő maga kézbe fogta 270-es SEMA Emotion Catfish botját, aztán repült a 200 grammos karmos ólom. Majd a visszahúzott kapocs végére rácsatolta a billenős kapásjelzőt a „kishallal”, és behúzta a szereléket. Lassan sötétedett is, jómagam eddig bírtam a szelet és az egyre hűlő levegőt, hazaindultam.

A saját készítésű behúzós szerelék lelke

A biztos akadás garanciája

Éjszaka szeretek nyugodtan aludni, a telefon ilyenkor kikapcsolva. Viszont reggelente korán kelek, hajnalban már fenn vagyok, de nem gondolnám, hogy másoknak is megvan ez a „rossz szokása” vasárnaponta. Ezért is lepődtem meg, hogy 5 óra után, mikor magához térítettem a készüléket, egy nem fogadott hívás és egy üzenet várt: „11-kor egy 5 és feles, hajnalban egy 6 kilós harcsa, gyere ki reggel, hozz fényképezőt.” Ja, mondom, én meg a Mikulás vagyok, tudom én, hogy április elseje van, nem olyan könnyű átverni engem. Ráadásul nem is lehetett elérni Lacit, na persze, édesen alszik a faházban, a telefon kikapcsolva, én meg majd rohanjak hajnalban, fagyban a fényképezőgéppel a tópartra. Persze.

De csak izgatott a hullámzás, a felkavart víz, a stupek meg a behúzós szerelék, úgyhogy mégis biciklire ültem és kitekertem. Rögtön láttam, hogy két pályva lóg a vízbe a stég mellett, Laci arcán kaján vigyor, a csalihalas vödörben pedig csak egy igen megtépázott bodorka szomorkodik. Aztán kiemelte a két halat a vízből, még akkor sem hittem neki teljesen. Mégiscsak április 1-je van, ilyenkor él a gyanúperrel az ember, hogy átverés készül, mondtam is neki, biztosan be volt avatva a család/gondnok/halőr/bárki, kihozták neki a halat, aztán most itt eladja, mint nagy fogást.

Vajon mi van a pányva végén?

Ez már tényleg nem tréfa

Aztán elmesélte a körülményeket: „Este bedobtam a másik szereléket is, felkészültem az éjszakázásra. Éjjel 11-kor már magam is azon gondolkodtam, hogy visszahúzódom a faházba, amikor megszólalt a kapásjelző” - meséli Laci. „Bevágás után szépen ült a horog, de nem mutatott túl nagy ellenállást az első harcsa, elég könnyen ki tudtam tekerni. Mértem, dokumentáltam, aztán kicseréltem a csalihalat, felraktam a másik nagy keszeget, és ment vissza a vízbe. Aztán hajnalig nem is nagyon történt semmi, de 5 óra előtt megint szólt a hatlövetű - vagyis a kapásjelző -, én meg szaladtam a faház melegéből egy szál nadrágban. Bevágás, fárasztás, kiemelés, ez most valamivel nagyobb lett, mint az esti. A SEMA bot gyakorlatilag semmi esélyt nem adott a halnak, a hármashoroggal kombinált szerelék jól akadt a torkában. Ez is pályvára került, akkor jöttem rá, hogy mennyire fázom. Fagy volt, de a fárasztás izgalma miatt nem is éreztem. Visszamentem a házba, onnan küldtem neked az üzenetet. Mire felöltöztem és egy kávé segítségével magamhoz tértem, eltűnt a másik szerelékem úszója is. Nem is akartam elhinni, hogy a part mellé kihúzott, pár méterre úszkáló halat elvitte valami, de sajnos nem tudtam meg, milyen hal volt. A bevágásnál ugyanis nem akadt meg a horog, azon a szereléken ugyanis csak egy darab egyágú horog volt. A kishal viszont igencsak megtépázott állapotban került ki a vízből, a fél oldalát ledarálta valamilyen ragadozó. De nem is bántam, túl szép lett volna egy harmadik harcsa, vagy egy termetes csuka az éjszaka lezárásának.”

A megtépázott csalihal - csuka vagy harcsa volt a tettes?

Hát, ennyi a sztori, ami egyesek számára nem is olyan nagy történet nem is olyan nagy halakkal, de talán a tavainkat ismerők elismerően bólintanak. Tudjuk, hogy a néhány évvel ezelőtti halpusztulás elvitte a legnagyobb ragadozókat is, örülhetünk, ha ekkorák horogra kerülnek. De garantáltan nem ezek a harcsák voltak a legnagyobbak a tóban, ráadásul a jelek szerint továbbra is mozognak szépen. „Feeder bottal, a szokásos helyemre horgászva semmi kapásom nincs a jégveszte óta” - mondja Laci. „Biztos vagyok benne, hogy még mindig itt tanyázik egy-két nagyobb ragadozó, legközelebb azokat is megpróbálom kifogni. Előkészítek egy pár behúzós szereléket, ne érjen váratlanul, ha éjszaka szerelni kell.” Könnyen beszél. Horgászboltos, ráérős idejében stupekokat szerel a boltban…

De mégiscsak április elseje van! Hol itt az átverés?

Tekintélyes páros

Ebbe a szájba valóban belefér a nagy keszeg

Minden együtt

Catfish bothoz harcsa dukál

Kell ide a nagyméretű Okuma orsó is

Szép hármas :)

Laci, ettől csak nagyobbat!

Copyright © 2018 Öregpotyka. Minden jog fenntartva.